استفاده از سرکه به عنوان افزودنی غذایی

استفاده از افزودنی‌های غذایی با منشاء طبیعی مانند سرکه سیب انگبین برای درمان بیماری‌ها در سال‌های اخیر علی‌رغم فقدان شواهد حاکی از فواید پزشکی، افزایش چشمگیری داشته است.

دلایل این افزایش عبارتند از برخی باورهای سنتی که توسط گروه های قومی مختلف، سهولت دسترسی به اطلاعات در اینترنت، و ترجیحات برای درمان های طبیعی که قابل اطمینان تر هستند.

حداقل عوارض جانبی دارند و هزینه کمتری دارند. . بیماران دیابتی 1.6 برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی از محصولات پزشکی مکمل و جایگزین استفاده می کنند.1 علاوه بر این، افراد چاق که معمولاً تمایلی به کاهش کالری دریافتی روزانه خود ندارند، اغلب مستعد استفاده از ترفندهای غذایی یا محصولات جایگزین هستند که وعده کاهش وزن و مفید می دهند.

اثرات متابولیک

سرکه از زمان بقراط به‌عنوان یک عامل ضد قارچ و ضد باکتری برای درمان عفونت‌ها و بیماری‌های متعدد، از جمله سرفه‌های مداوم، شپش سر، نیش حشرات، زگیل، عفونت گوش و زخم‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

علاقه فزاینده ای به اثرات متابولیکی  سرکه خرما ترش وجود دارد. ترکیب اصلی سرکه اسید استیک است که به سرکه طعم ترش و بوی تند می دهد. اجزای اضافی موجود در سرکه شامل سایر اسیدهای آلی (فرمیک، لاکتیک، مالیک، سیتریک، سوکسینیک و تارتاریک)، اسیدهای آمینه، پپتیدها، ویتامین ها، نمک های معدنی و ترکیبات پلی فنلی (مانند کاتچین، کافئیک، اسید فرولیک) است.

هدف از این بررسی، خلاصه کردن اثرات و مکانیسم‌های پیشنهادی اثر سرکه بر متابولیسم گلوکز و لیپید در هیپرگلیسمی، هیپرانسولینمی، چربی خون و چاقی است.

برای این منظور، جستجوی PubMed در ادبیات انگلیسی زبان با استفاده از ترکیبی از اصطلاحات:  سرکه سیب کاشان ، اسید استیک، دیابت شیرین، متابولیسم گلوکز، هایپرگلیسمی، هیپرانسولینمی، مقاومت به انسولین، ترشح انسولین، تخلیه معده، جذب روده ای، عضله اسکلتی انجام شد.

بافت چربی، کبد، چربی خون، کلسترول، تری گلیسیرید، اسیدهای چرب آزاد، وزن بدن، چاقی و ایمنی. جستجوی اولیه MEDLINE به 4519 استناد منجر شد. پس از حذف استنادهای تکراری، 3676 استناد باقی ماند.

ده استناد اضافی از بررسی های کتابشناختی دستی با استفاده از Google شناسایی شد. تمرکز بر مطالعاتی که برای اهداف این بررسی واجد شرایط بودند، منجر به انتخاب نهایی 77 مقاله شد.

از این تعداد، 21 مطالعه حیوانی و 24 مطالعه انسانی، اثرات  سرکه سیب پروبیوتیک را بر متابولیسم گلوکز و لیپید یا وزن بدن ارزیابی کردند. جداول 1 و 26، 28، مطالعات بالینی را که بر اساس نوع، زمینه تحقیق و ویژگی های شرکت کنندگان طبقه بندی شده اند، خلاصه می کند.

  • منابع:
    1. Effect and mechanisms of action of vinegar on glucose metabolism, lipid profile, and body weight
  • تبلیغات: 
    1. نمایندگی فروش اینترنتی تیغ و ژیلت هاوار
    2. مردمانی که با کمترین زمان ممکن به زندگی مرفه رسیدند
    3. ساخت اولین سیم برق با استفاده از زیره
    4. تاثیر آثار شاد زیستن بر روح و روان