الکل صنعتی سفید که موجب آتش سوزی جنگلی شد

الکل صنعتی سفید در ابتدا با حرارت دادن خرده چوب در غیاب هوا تولید می شد. برخی از کربوهیدرات های چوب برای تشکیل متانول تجزیه می شوند و سپس بخار متانول متراکم می شود.

این فرآیند منجر به نام الکل چوب به عنوان نام رایج دیگر متانول شد. متانول به صورت تجاری توسط واکنش کاتالیزوری مونوکسید کربن (CO) با گاز هیدروژن (H2) تحت دما و فشار بالا سنتز می شود.

الکل. ترکیبات شیمیایی. متانول به صورت تجاری توسط واکنش کاتالیزوری مونواکسید کربن با گاز هیدروژن در دما و فشار بالا سنتز می شود.

مخلوط مونوکسید کربن و هیدروژن مورد نیاز برای ساخت متانول را می توان با سوزاندن جزئی زغال سنگ در حضور آب تولید کرد. با تنظیم دقیق مقدار آب اضافه شده، می توان نسبت صحیح مونوکسید کربن به هیدروژن را به دست آورد.

الکل. ترکیبات شیمیایی. مخلوط مونوکسید کربن و هیدروژن مورد نیاز برای ساخت متانول را می توان با سوزاندن جزئی زغال سنگ در حضور آب تولید کرد.

متانول به عنوان یک حلال آلی قطبی خواص بسیار خوبی دارد و به طور گسترده ای به عنوان یک حلال صنعتی استفاده می شود. با این حال، سمی تر از اتانول است و در صورت استنشاق یا خوردن مقادیر زیاد، ممکن است باعث کوری یا مرگ شود.

متانول دارای رتبه اکتان بالا و انتشار آلاینده کم است، ویژگی هایی که آن را به سوختی ارزشمند برای موتورهای خودرو تبدیل می کند.

از اواخر دهه 1960 تا سال 2006، اتومبیل‌های ایندیاناپولیس 500، مسابقه اتومبیلرانی که سالانه در پیست اتومبیلرانی ایندیاناپولیس برگزار می‌شد، با موتورهای متانول سوز کار می‌کردند.

متانول زمانی به عنوان سوخت موتور تجاری مورد توجه قرار می گرفت زیرا ارزان تر از اتانول است و می تواند از منابع گاز طبیعی و زغال سنگ ساخته شود.

با این حال، افزایش علاقه به سوخت‌های مبتنی بر اتانول و مشکلات مربوط به خواص حلال متانول، که باعث مشکلاتی در سیستم‌های سوخت – به‌ویژه در خودروهای تزریق‌کننده سوخت می‌شود – منجر به کاهش علاقه تجاری به سوخت‌های متانول شده است.

متانول تمایل به حل کردن اجزای پلاستیکی و لاستیکی به کار رفته در سیستم های سوخت مدرن را دارد و باید از مواد مختلفی استفاده کرد که بتوانند در معرض متانول در مدت زمان طولانی بدون حل شدن یا ترک خوردن زنده بمانند.