سس مایونز مهرام 450 گرمی که با خوردنش از شر فشار خون بالا راحت می شوید

در حقیقت انواع سس مایونز مانند سس مایونز مهرام 450 گرمی، سس سرد با منشاء غذاهای فرانسوی، امولسیون زرده تخم مرغ خام و روغن نباتی. با زدن مداوم زرده ها، روغن را کم کم اضافه می کنیم تا کرم غلیظی حاصل شود.

این سس غنی و ملایم به‌عنوان پایه ده‌ها تنوع از جمله سس مایونز (با سبزی‌های سبز پوره شده)، سس ریمولاد (با آنچوی، ترشی و کیپر)، سس آیولی (یک سس مایونز پرووانسالی با طعم فراوان سیر) عمل می‌کند. و سس سالاد مانند هزار جزیره و سس روسی.

ریشه شناسی کلمه سس مایونز نامشخص است. ممکن است این یک خرابی از moyeunaise باشد، moyeu یک کلمه فرانسوی قدیمی است که زرده تخم مرغ را نشان می دهد.

سرآشپز فرانسوی آنتونین کارم فکر می کرد که از فعل manier به معنای “هم زدن” گرفته شده است؛ احتمال دیگر این است که پس از پیروزی دوک دو ریشلیو در ماهون در مینورکا در سال 1756 نامگذاری شده است.

در «Le Guide Culinaire»، متن اصلی سال 1903 سرآشپز آگوست اسکوفیه، نماد آشپزی، سس مایونز سس مادر همه سس‌های سرد نامیده شد.

به گفته فرنچ گای کوکینگ، ترجمه انگلیسی متن اسکوفیه در سال 1907، مایونز را حذف کرد و هولاندیز را اضافه کرد.

با این حال، این دو قابل تعویض نیستند، زیرا دستور تهیه سس هلنداز ترکیبی از پایه گرم شده از تخم مرغ و کره است، و مایو یک تخم مرغ سرد و امولسیون روغن است.

سس مایونز تجاری معمولاً حدود 70 تا 80 درصد روغن است و در ایالات متحده نمی تواند کمتر از 65 درصد روغن گیاهی داشته باشد.

جایگزین‌های کم‌چرب در دسترس هستند، اما حتی آن‌ها هم تقریباً 50 درصد چربی دارند، زیرا طعم و بافت چربی واقعاً بخش مهمی از سس مایونز است.

Miracle Whip، تولید شده در ایالات متحده در دوران رکود، و خامه سالاد، تولید شده در بریتانیا در زمان جیره‌بندی زمان جنگ، دو نمونه از امولسیون‌های روغن و سرکه به سبک سس مایونز با محتوای روغن کمتر و اغلب محتوای قند بالاتر هستند.